Tomasz Klimala

Screenwriter

Scenarzysta, konsultant scenariuszowy i script doctor. Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim (praca magisterska: „Przejrzeć Dylana. Film I’m Not There Todda Haynesa jako twórcze odczytanie biografii Boba Dylana”), Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej i Szkoły Wajdy. Członek Koła Scenarzystów Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Gildii Scenarzystów Polskich.

Scenarzysta filmu „365 dni”, który uzyskał w polskich kinach ponad 1.6 milionów widzów i stał się najpopularniejszym filmem na świecie na Netflixie w ciągu całego 2020 roku. Współscenarzysta filmu „Furioza”, który również osiągnął duży sukces komercyjny, stając się drugim najpopularniejszym polskim filmem kinowym w 2021 roku oraz dotarł do 1 miejsca rankingu popularności Netflixa. Współscenarzysta filmu „Lokatorka” inspirowanego historią Jolanty Brzeskiej. Autor scenariuszy kilkudziesięciu wyemitowanych odcinków seriali telewizyjnych.

Laureat i finalista wielu konkursów scenariuszowych. W grudniu 2011 roku otrzymał II nagrodę w konkursie scenariuszowym „Trzy Korony – Małopolska Nagroda Filmowa” (jury pod przewodnictwem prof. Jerzego Stuhra) za scenariusz „Wiktor”. Zdobył również I miejsce w konkursie Doliny Kreatywnej TVP.

W 2013 roku dostał się z projektem „Wściekli 1000” do finału konkursu na serial „Script Fiesta” organizowanego przez Warszawską Szkołę Filmową i HBO Polska. Otrzymał również nagrodę za Najlepszy Scenariusz w konkursie „48 Hour Film Project Warsaw” za film „Bezrybie” (przew. jury Sławomir Idziak).

Pracował jako asystent reżysera przy filmach „Réal Béland Live in Pologne” (reż. Pierre Paquin) oraz „Płynące wieżowce” (reż. Tomasz Wasilewski). Napisał i wyreżyserował teledysk „Smoki” Mariki. Współscenarzysta projektu filmowego „EUreka! Young Visions for Europe”, nominowanego do Nagrody Komisji Europejskiej. Laureat stypendium artystycznego „Sapere Auso” i stypendium Stowarzyszenia Filmowców Polskich

W 2016 roku został finalistą konkursu scenariuszowego „Przypadek” organizowanego z okazji Roku Kieślowskiego przez Telewizję Kino Polska, SF TOR, Studio Munka i KIPA (przew. jury Krzysztof Zanussi). Zdobył również kolejną nagrodę w konkursie „Trzy Korony – Małopolska Nagroda Filmowa” za scenariusz „Dama Pik”.

W 2017 roku został laureatem – spośród 856 zgłoszeń – konkursu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na stworzenie scenariusza filmu fabularnego z zakresu historii Polski za projekt „Sokół”. Ten sam tekst przyniósł mu zwycięstwo w konkursie „Trzy Korony – Małopolska Nagroda Filmowa” (przew. jury Magdalena Łazarkiewicz). W 2022 roku otrzymał nagrodę w konkursie „Kino w Trampkach” na scenariusz dla dzieci. Wisienką / malinką na torcie jego konkursowego dorobku jest Złota Malina za scenariusz „365 dni”.

Współpracował jako scenarzysta w firmami ATM, Pokromski Studio, Artrama, Endemol Shine Polska, Pink Crow, Constantin Entertainment, Outset Films, Besta Film. W 2021 roku pracował nad scenariuszem gry „Dying Light 2” wyprodukowanej przez Techland.

Obecnie rozwija scenariusz filmu fabularnego pt. „Sukces komercyjny”.